Pampanito on Baleo -luokan sukellusvene; n. 95 metriä pitkä alus jossa oli 80 henkilön miehistö.
Ameriikassa kaikki on suurempaa ja näin ollen myös sukellusveneen koko yllätti: se on selvästi suurempi, tilavampi ja avarampi kuin esim. saksalaisten Das Boot -elokuvasta tutut alukset. Jälkimmäisissä en tosin ole koskaan ollut joten arviointi on aikalailla arvaus.
Ameriikassa kaikki on suurempaa ja näin ollen myös sukellusveneen koko yllätti: se on selvästi suurempi, tilavampi ja avarampi kuin esim. saksalaisten Das Boot -elokuvasta tutut alukset. Jälkimmäisissä en tosin ole koskaan ollut joten arviointi on aikalailla arvaus.
Alla kuvia aluksesta:
Alus telakoituna San Franciscossa. |
Aluksen keskiosaa. Yläpuolella taistelukeskus josta venettä johdettiin hyökkäsytilanteessa. |
Miehistön majoitustiloja. Mukavampia kuin Das Bootin riippumatot... Joka miehelle ei tosin omaa punkkaa ollut koska osa porukasta oli aina vahdissa. |
Miehistömessi; vaikuttaa jopa viihtyisältä ainakin jos ei olla 100 m:n syvydessä ja syvyyspommeja ei sada. |
Messin takana oleva keittiö jossa miehistön ja upseereiden ateriat valmistettiin. Kyllähän tuossa hampurilaisia paistelee. |
Keulan torpedohuone jossa on yhteensä 6 torpedoputkea. Huomaa torpedojääkäreiden kenttäpunkat katonrajassa. |
Kuva putkesta ilman kalaa... |
Ja kalan kanssa. |
Ja kuva vielä kalastakin: Mark 14 höyrytorpedo, pituus 6,25 metriä ja paino 1500 kg. |
Sukellusveneen kannella on pinta-ammuntakalustoa eri käyttötarkoituksiin:
102 mm kansitykki. |
Boforsin 40 mm ilmatorjuntatykki joka käy myös pinta-ammuntaan. |
Oerlikonin 20 mm ilmatorjuntakanuuna. |
Toinen käyntikohde oli siis SS Jeremiah O'Brien. Kyseessä on Liberty -luokan alus joka on täydessä purjehduskunnossa ja suorittaakin risteilyjä. Tämä häiritsi jossain määrin vierailukokemusta; mm. miehistön ja päällystön hyteissä oli selvästi asukkaiden omaisuutta eikä laivan kiertokäyntiä ollut käytännössä lainkaan suunniteltu.
Liberty -luokan ideana oli rakentaa laivoja nopeammin kuin saksalaisten ehtivät niitä upottamaan Atlantin saattuesodan aikana. Laivat tehtiin todella nopeasti: Keskimääräinen valmistumisaika oli n. 28 päivää kölinlaskusta vesillelaskuun ja nopein aika 4 päivää 15 tuntia 29 minuuttia Kaiserin telakalla Richmondissa 08.-12.11.1942.
Liberty -alukset olivat äärimmäisen yksinkertaisia ja ne tehtiin esivalmistetuista moduleista kokoonhitsaamalla jolloin päästiin tuohon nopeaan rakennustahtiin.
Alla pari kuvaa laivalta:
Laiva laiturilta kuvattuna. |
Laivan kolmisylinterinen pystysuora höyrykone jota on muuten
käytetty Titanic elokuvassa näyttelemään aluksen konetta.
BTW: San Franciscoa voi suositella muutoinkin matkakohteeksi jos trumpismia ei kavahda ja Ameriikka kiinnostaa. Kaupunki on yksi Yhdysvaltain persoonallisimmista ja miellyttävimmistä vaikka liikenneruuhkat seudulla ovatkin kammottavat.. Tänä kesänä (2017) Finnair jopa lentää suoria lentoja Helsingistä kyseiseen kaupunkiin. Lento kestää 11 tuntia joten istumista tuossa kyllä riittää...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti