Mielenkiintoinen kysymys kirjassakin esitettynä on: kuka oli Saksan paras hävittäjälentäjä? Sen verran spoilaan tässä että Spickin mielestä se ei ollut Erich Hartmann tolkuttomasta voittomäärästä (352!) huolimatta. Spick arvostaa ylemmäs taistelua kaikilla rintamilla (Hartmann sai voittonsa käytännössä idässä) ja voittosuhdetta joka Hartmannilla on 4,05 (= 1425 sotalentoa joissa nuo 352 pudotusta). Parhaan ässän voittosuhde sen sijaan oli 0,99 eli keskimäärin yksi pudotus joka taistelulennolla. BTW: Ilmari "Immu" Juutilainen lensi 437 taistelulentoa joissa hän sai virallisesti 94 ilmavoittoa eli voittosuhde oli 4,64 eli Hartmaniakin huonompi (lähde wikipedia). Kaikesta huolimatta Juutilainen oli eniten pudotuksia tehnyt ei-saksalainen lentäjä toisessa maailmansodassa eikä häntä pidä lainkaan väheksyä suorituksestaan.
Spickin mukaan yksi selitys saksalaisten suurille pudotusluvuille oli pudotusmahdollisuuksien suuri määrä: varsinkin sodan loppuvaiheissa sekä länsi- että itärintamilla saksalaiset olivat selkeästi alivoimaisia ja lisäksi heillä ei ollut mahdollisuutta kierrättää tai lepuuttaa lentäjiä kuten liittoutuneet voivat tehdä. Näin ollen pudotusmahdollisuuksia tuli paljon; tosin samalla myös pudotetuksi tulemisen mahdollisuuksia. Itärintamalla selkeästi vaikuttava tekijä oli myös neuvostoliittolaisten lentäjien surkea osaamistaso joka tosin kirjan mukaan kohentui vauhdilla sodan kuluessa.
Mielenkiintoinen luku oli yöhävittäjätoiminnasta kertonut osio. Alussa yötaistelu pohjautui lentäjän näkökykyyn ja hyvään tuuriin; viholliskone onnistuttiin havaitsemaan valonheittimien valossa ja tuhoamaan. Sodan kuluessa kehittyivät ensin maatutkat jotka ohjasivat yöhävittäjät viholliskoneen luo ja lopulta myös hävittäjätutkat joiden avulla yöhävittäjät itse löysivät viholliskoneet. Viimeisimpänä tuollainen hävittäjätutka oli asennettu jopa Me262 suihkuhävittäjään.
Kirjassa esitellään ja vertaillaan laajalti myös hävittäjäkoneita. Kokosin alla olevaan listaan wikipediasta viittaukset kirjassa mainittuihin koneisiin lähempää tarkastelua varten:
- Morane Saulnier MS.406
- Curtiss Hawk
- Dewoitine D.520
- Bloch MB.152
- Messerschmitt Bf 109 (useita variaatioita)
- Messerschmitt Bf 110
- Supermarine Spitfire (useita variaatioita)
- Hawker Hurricane (useita variaatioita)
- Polikarpov I-16
- Mikojan & Gurevits MIG-3
- Lavotskin LaGG-3
- Jakovlev Jak-1
- Focke WSulf Fw 190
- Curtiss P-40 (Kittyhawk ja Tomahawk)
- Dornier Do 217 J (wikipediassa pommittajaversio, J on yöhävittäjämodifikaatio)
- Junkers Ju 88 (useita variaatioita)
- Messerschmitt Me 410
- P47D Thunderbolt
- P-38L Lightning
- P-51D Mustang
- Heinkel He 219
- Hawker Tempest
- Lavotshin La-5FN
- Jakovlev Jak-9
- Jakovlev Jak-3
- Heinkel He 162
- Messerschmitt Me 163 Komet
- Messerschmitt Me 262 Schwalbe
Eli varsin vaikuttava valikoima kalustoa löytyy, varsinkin kun ottaa huomioon että useista koneista on kirjassa esitelty useita kehitysversioita.
Annan kirjalle Hopeisen ampumamerkin ja suosittelen lukemista toisen maailmansodan ilmasodan faktoista kiinnostuneille.
Annan kirjalle Hopeisen ampumamerkin ja suosittelen lukemista toisen maailmansodan ilmasodan faktoista kiinnostuneille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti