sunnuntai 14. helmikuuta 2021

Liukulumikengät

Sain kokeiltavaksi OAC -nimisen suomalaisfirman liukulumikengät mallia KAR UC 147. Webbisivu löytyy tästä linkistä.

Heti on sanottava, että tämä ei ole maksettu mainos. Kovasti on vain syytä kehua noita vermeitä käytännön kokemusten perusteella. Pääsin kokeilemaan liukulumikenkiä ideaalioloissa: kantava kerros, päällä 5 cm uutta lunta ja loistava kevätsää. Liukulumikenkien käyttö on hyvin pitkälti samankaltaista kuin "oikeiden" suksienkin, mutta lyhyestä mitasta johtuen kertaluokkaa kätevämpää ainakin suomalaiskansallisessa metsämaastossa. Pitkiin suksiin verrattuna niillä on myös ojien ylitys kätevämpää; tarvittaessa liukulumikengällä voi "hypätäkin" ojan yli. "Oikeisiin" lumikenkiin verrattuna taas niillä eteneminen on hiihtotyylillä nopeampaa ja erityisesti alamäet lähes pikkupoikamaisen hauskoja.

Alla kuvia laitteista:

Liukulumikengät "poseeramassa".
Kuten kuvasta näkyy, liukulumikengät ovat puolitoistametriset pätkät ja muotoiltu samalla mallilla kuin modernit carver -tyyppiset laskettelusukset. Näillä pystyy myös laskettelemaan, tyylinä tosin telemark, koska nilkkaa ei jäykistetä siteellä kiinni sukseen.

EA Side
EA on hyvä yleisside: se kiinnittyy kahdella pikakiristimellä nopeasti, sopii moniin kenkiin ja käsittely onnistuu pakkaskelissäkin. Käytin itse vaelluskenkiä ja epäilen, että pehmytvartisia kumi- tai nahkasaappaita ei kannata tässä tarkoituksessa käyttää.

Korppilogo
Liukulumikenkä on parhaimmillaan juuri näissä huhtikuun hankikanto-oloissa. Syvään pakkaslumeen ottaisin ehkä kuitenkin 230 senttiset Järviset; asiaa pitää kokeilla ensi talvena. Pitkiin eräsuksiin verrattuna liukulumikengissä on tosin se etu, että ne mahtuvat auton matkustamoon eikä erillisiä suksitelineitä tarvita; toisin kuin pitkät tervatut metsäsukset.

"Oikeat" lumikengät taas pääsevät paremmin ominaisuuksiinsa, jos pitää nousta jyrkkiä rinteitä tai kantaa asetta käsissä; liukulumikenkien kanssa sauvat ovat välttämättömät. Liukulumikenkien karvapidolla nousee kyllä kohtalaista mäkeä, mutta oikeasti jyrkässä rinteessä lumikenkien tartuntaraudat vievät voiton.

Liukulumikenkien oheistarvikkeeksi kannattaa hankkia karvapohjan jäänestoainetta. Sitä löytyy marketeistakin ja sille on käyttöä erityisesti olosuhteissa, joissa paikoitellen lumi on nuoskannut ja paikoitellen taas kylmää. Jäänestoaine estää paakuttumisen ja tekee matkanteosta dekadia siedettävämpää.

Summa summarum: liukulumikengät ovat sen verran hauskat ja hyödylliset laitteet, että annan niille saman tien Kultaisen ampumamerkin.

Edit: Pääsin kokeilemaan saman valmistajan toista varianttia WAP 127-liukulumikenkää. Valmistajan www-sivu löytyy tästä linkistä. WAP 127 -liukulumikenkä on nimensä mukaisesti 20 cm lyhyempi kuin KAR 147, mutta vastaavasti leveämpi (135 mm vs 125 mm). Muodoltaan liukulumikengät ovat siis lyhyemmät mutta leveämmät ja tiimalasimuoto korostuu tästä johtuen selkeämmin. Käytettävyyteen tämä vaikuttaa yllättävänkin paljon. Kokeilukokemus on toistaiseksi vain n. 40 cm syvästä höttölumesta, johon sekä WAP että KAR painuvat pohjaa myöten käyttäjän painosta riippumatta. Kuitenkin WAP on tuossa olosuhteessa selkeästi parempi hallittava: pehmeästä lumesta sen kärjen saa helposti nostettua hangen pintaan ja toisaalta syvien ojien ylittäminen vinoittain ja penkkaa tampaten onnistuu helpommin. Side myös näissä lyhyemmissä liukulumikengissä oli tuo yllämainittu EA, joka täyttää hyvin tehtävänsä.

WAP:in pohjassa on KAR:iin verrattuna "ohjuriurat", joista saattaisi olla hyötyä täysin jäisellä pinnalla suuntavakauden ylläpidossa. Tämä jää nähtäväksi kuitenkin myöhemmässä vaiheessa.

WAP:ienkin kanssa täytyy käyttää sauvoja: liikkuminen ei onnistu niilläkään pelkästään ase käsissä. Eli jos tarve on nopeaan tulenavaukseen, "oikea" lumikenkä on edelleen se ratkaisu. 

Edit2: Kehuja OAC:lle: pidempien liukulumikenkien etummainen side toisesta jalasta lopetti toimintansa. Käyttöä on ollut paljon ja takuuaikakin jo päättynyt, mutta silti yrityksestä toimitettiin uusi varaosa tähän ilmaiseksi! Harvinaista nykymaailmassa, siksi respect!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti