maanantai 5. lokakuuta 2015

Matkailua: Normandian maihinnousu

En ollut itse suorittamassa tuota kyseistä maihinnousua vaan kävin tutustumassa asiaan Lomalinjan (www.lomalinja.com) järjestämällä kiertomatkalla 70 vuotta myöhemmin. Täytyy sanoa että oli sotahistoriasta kiinnostuneelle ehdottoman hieno kokemus! Matkan järjestelyt sujuivat erinomaisesti mutta varsinaisen helmen matkasta teki asiantuntijaopas evl evp Ilmari Hakala jolla on sekä suuri asiantuntemus että ilmiselvä innostus asiaan. Ilman opasta tuollainen matka jäisi kokemukseksi tyyliin "hohhoijaa, taas yksi hiekkaranta...". Otan matkalta muutaman havainnon esiin tähän matkakertomukseen mutta kokonaisuutta on mahdotonta avata vain lyhyen tarinan myötä.

Pariisissa vierailtiin Hôtel des Invalidesissa joka on rakennusryhmä käsittäen kirkon, museoita, muistomerkkejä, sotasairaalan ja sotilaiden vanhainkodin. Alueella on laaja näyttely kaikista Ranskan sodista mutta vierailulla keskityttiin vain I ja II maailmansotaan. Näidenkin osioiden läpi piti kahlata juoksujalkaa kokoelman laajuuden vuoksi. Mielenkiintoinen ja käymätön paikka oli myös Invalides -kirkko jonne Napoleon on haudattu. Alla kuva haudasta:

Lomalinjojen Normandian kiertomatka:Napoleonin hauta Invalides kirkko Pariisissa

Joku on halunnut varmistaa että Napoleon myös pysyy haudassaan; sen verran massiivinen kivimöykky tuo hauta on.

Kiinnostava kohde oli myös Saint-Omerin lähistöllä sijaitseva La Coupoulessa. Kyseessä on saksalaisten rakentama tehdas ja laukaisutukikohta V2 -ohjuksille. Alueella sijaitsi ensin taivasalla ollut laukaisutukikohta jonka liittoutuneet pommittivat maan tasalle. Tästä sisuuntuneena saksalaiset rakensivat betonista 4 metriä paksun kupolin ja koversivan sen alle kallioon tarvittavat tilat V2 -ohjusten kokoamiseksi, laukaisuvalmiiksi saattamiseksi ja laukaisemiseksi. Yhtään laukaisua ei ehditty kuitenakaan tehdä liittoutuneiden jatkuvista ponnisteluista ja myös rintaman etenemisestä johtuen. La Coupolessa oli itse kupolin lisäksi nähtävissä edustava näyttely V1- ja V2-rakettihistoriaa sekä yleistä sotahistoriaa. Erityisesti maihinnousua tunnuttiin esiteltävän jokaisessa museossa; syynä tähän saattaa olla se että maihinnoususta tuli v 2014 70 vuotta täyteen. Museon katossa riippui mielenkiintoinen härveli eli ohjaamolla varustettu V1 -raketti:

Lomalinjojen Normandian kiertomatka: Manned V1 rocket - miehitetty V1 ohjus La Coupole


Kyseessä on Fieseler Fi 103R Reichenberg R-IV itsemurhapommiksi suunniteltu laite. Saksalaiset käynnistivät japanilaisten kamikaze -tyyppisen operaation jota varten modifioitiin V1 -pommeja sekä liitokoneversioiksi että pulssisuihkumoottorilla varustetuiksi. Operaatio käynnistettiin kesällä 1944 ja muutamia testilentoja tehtiin. Yhtään taistelulentoa ei tapahtunut ja maaliskuussa 1945 Werner Baumbach (KG200 -yksikön komentaja) ja Albert Speer saivat vakuutettua Hitlerille että itsemurhaiskut eivät kuuluneet saksalaiseen sotilasperinteeseen jonka jälkeen KG200:aan kuulunut Leonidas -nimellä tunnettu itsemurhalaivue lopetettiin. Asiasta löytyy hyvä artikkeli wikipediasta tästä linkistä.

Youtubesta löytyy amatoorikuvaajan tekemä videopätkä tuosta La Coupolesta ja lisäsin sen tuohon alle. Copyright Youtuben mukaisesti.


Hautausmaita Normandiasta löytyy sattuneesta syystä paljon. Ehkä vaikuttavin oli Dieppen lähellä sijaitseva kanadalaisten hautausmaa jossa lepää n. 950 vainajaa Dieppeen vuonna 1942 suuntautuneen maihinnousuoperaation lopputuloksena. Operaation tarkoituksena oli hankkia tietoa ja kokemusta varsinaista maihinnousua varten ja se tehtiin hyvin varustettuun Dieppen satamaan. Lopputulos oli surkea ja isolta osin turha: ilman tätä operaatiotakin olisi tajuttu että miehitetty satama ei ole hyvä paikka pyrkiä maahan.. Alla olevassa hautakivessä on hyvin tiivistetty operaation typeryys ja turhuus:

Lomalinjojen Normandian kiertomatka: Kanadalaisten hautausmaa - "Some time, some day we'll understand"

Kyseessä on 25 -vuotiaan sotamiehen hauta johon muistotekstiksi on kaiverrettu: "Some time, some day we'll understand". Dieppen maihinnousu on kuvattu wikipedia-artikkelissa tässä linkissä.

Kuten mainittu, hautausmaita alueilta löytyy runsaasti tutkittavaksi. Alla maistiaisena amerikkalaisten kuuluisin hautausmaa Omaha Beachin vieressä (alemmassa näkyy itse ranta) ja saksalaisten hautausmaa La Cambessa:

Lomalinjojen Normandian kiertomatka: Amerikkalaisten hautausmaa Omaha Beach


Lomalinjojen Normandian kiertomatka: Amerikkalaisten hautausmaa Omaha Beach





Lomalinjojen Normandian kiertomatka: Saksalaisten hautausmaa La Campe

Omalla tavallaan näyttäviä molemmat. Amerikkalaisia on hautausmaallaan n. 10 000 kaatunutta kun taas saksalaisia yli 20 000. Suurvalloillahan oli tapana viime sodassa haudata kaatuneensa taistelukenttien lähelle. Suomalaisten tapa tuoda sankarivainajat kotipitäjään oli hyvin poikkeuksellinen ja symbolisesti erittäin arvokas tapa. Nyttemmin mm. Yhdysvallat on ryhtynyt noudattamaan samaa menettelyä eikä perusta kenttähautausmaita Afganistaniin tms. paikkoihin.

Suomalaisesta käytännöstä poikkeava tapa on myös tuntemattomien sotilaiden hautaaminen. Suomessahan näille ei tehdä erikseen hautaa vaan sankarihautausmaalle pystytetään kentällä kadonneiden muistomerkki. Alla amerikkalainen ja saksalainen versio aiheesta:

Lomalinjojen Normandian kiertomatka: Amerikkalaisten hautausmaa tuntematon sotilas


Lomalinjojen Normandian kiertomatka: Saksalaisten hautausmaa La Campe - Ein Deutscher Soldat

Amerikkalaisessa hautakivessä lukee "Here rests in honored glory a Comrade in Arms Known only by God" kun taas saksalaisessa koruttomasti "Ein Deutscher Soldat".

Alla rantalomakuvaa Arromanches-les-Bains -kylästä joka sijaitsee Gold -rannan äärellä:

Lomalinjojen Normandian kiertomatka: Gold ranta

Tässä englantilaisten vastuulla olleessa kohdassa ranta on vielä matalaa ja helpponousuista mutta tuolla ääripäässä näkyy jo kallioita jotka hyvin kuvaavat tilannetta Omaha ja Utah -rannoilla. Erityisesti Omahahan on tullut kuuluisaksi verisestä taistelusta jota on näytelty mm. Pelastakaa sotamies Ryanissa.

Arromanches-les-Bains on sikäli merkittävä kohde että siellä sijaitsi toinen Mulberry -satamista eli keinotekoisista satamista jotka hinattiin Englannista maihinnousun jälkeistä huoltoa varten. Dieppen operaatiossa oli opittu että valmista satamaa ei voida vallata joten viisainta on rakentaa sellainen itse. Ja näin tehtiin. Operaatio on hämmästyttävä nykyiselläkin logistisella osaamisella arvioituna ja kriittisen tärkeä maihinnousun suhteen.

Viimeisenä kohteena nostan esille sotaturistien must-visit paikan eli Sainte-Mère-Églisen. Kyseisen kylän kirkontornissa on riippunut jo 70 vuotta John Steele -niminen laskuvarjosotilas tai oikeammin hänen replikansa. Steele hyppäsi yksikkönsä 82nd Airbornen mukana maihinnousua edeltävänä yönä Utah-rannan länsipäässä sijaitsevaan kylään. Kaikki meni pieleen; laskuvarjosotilaat levisivät laajalle alueelle ja osa porukasta laskeutui suoraan kylän keskustaan jossa oli sattumalta puhjennut tulipalo. Tulipaloa sammuttaneille saksalaisille oli helppo homma likvidoida laskuvarjosotilaat palon loimussa. Steelelle kävi vielä huonompi tuuri: hän osui varjoineen kirkon torniin ja jäi sinne roikkumaan. Hän selvisi kuitenkin elossa ja vieläpä pääsi taistelemaan saksalaisia vastaan: Steele näytteli kuollutta kiivaimman taistelun aikana, jäi saksalaisten vangiksi taistelun jälkeen mutta pakeni sitten näiltä. Alla olevassa kuvassa Steele viettää laatuaikaa nähtävyyksien parissa:

Lomalinjojen Normandian kiertomatka: Sainte-Mère-Église John Steele


Kylän torilla sitten on viimeiset 70 vuotta ajanut jonossa linja-autoja joista turistit nousevat ottamaan kuvan ao. kirkontornista..

Normandian maihinnousupäivänä (D-Day) liittoutuneiden kaatuneita on US National D-Day Memorial Foundationin tutkimuksissa laskettu olleen 4413 henkilöä. Stephen Zalogan mukaan tappioiden määrä (kaatuneet, haavoittuneet ja kadonneet) jakautui maihinnousurannoille seuraavasti: Utah 589, Omaha 3686, Gold 1023, Juno 1242 ja Sword 1304. Omaha oli siis ylivoimaisesti verisin paikka ja sen vuoksi sitä useimmiten kuvataan ja käsitellään maihinnoususta kertovissa elokuvissa ja kirjoissa. Saksalaisten tappioiden lukumäärästä ei ole tietoa mutta arviot vaihtelevat 4000 - 9000 miehen välillä (mukana kaatuneet, haavoittuneet ja kadonneet).

Tarinoita riittäisi vielä paljon lisää mutta säästän ne suusanallisesti selvitettäväksi taistelutoverille.

Matka oli ehdottoman hyvä ja myönnän sille välittömästi Kultaisen ampumamerkin. Tässä olisi hyvinkin Mannerheimin ristinkin paikka mutta myöntämisen ehtoja ei valitettavasti pystytä täyttämään.

sunnuntai 6. syyskuuta 2015

Kirja: Pekka Tuomikoski: 50 Suomalaista taistelua - ISBN 978-952-5912-81-4

Kirjan idea on kiinnostava ja sen vuoksi sen erehdyin pokkarikaupasta hankkimaankin: kirjassa on kuvattu valitut 50 taistelua joissa suomalaiset ovat olleet osallisena tavalla tai toisella. Taisteluista vanhin on Viipurin pamaus Vanhan vihan ajalta (1495-1497) ja tuorein Lapin Sodan Käsivarren taistelut (1945).

Hyvän idean tasolle tämä tekele jääkin. Taistelut on esitelty luokattoman huonolla tavalla. Takakannen tekstissä kehutaan että "Kirja sopii havainnollisuudessaan ja yleistajuisuudessaan myös sotahistoriaan vielä perehtymättömille". Tämä tarkoittanee sitten sitä että kaikki detaljit ja karttapiirustukset taisteluista on jätetty pois?

Sisällöllisen heikkouden lisäksi kirja vilisee kirjoitusvirheitä. Osa noista kirjoitusvirheistä on niin tökeröitä että jopa Wordin oikoluku olisi ne löytänyt. Kirjoittaja ei ole viitsinyt edes sitä käyttää saatikka että olisi tarkastuttanut tekstin jollain oikolukijalla? Virheiden paljous jo häiritsee lukukokemusta vaikka en olekaan mikään äidinkielenopettaja.

Kirjasta käy kuitenkin ilmi että monessa sodassa suomalaiset ovat olleet tappohommissa mukana sekä ruotsalaisten, venäläisten että suomalaisten itsensäkin puolesta. Ehkä jonkinlaista kyvyykkyyttäkin näihin sotatöihin on ollut havaittavissa mutta aika usein kuitenkin Ruotsin ja Venäjän vallan alla ei suuresti kyselty että halutaanko ao. operaatioissa olla mukana. Pikemminkin annettuna tuli ohjeistus sekä lännestä että idästä..

Suosittelen kirjan selailua enintään hakemistotyyppisenä teoksena; antaahan se jonkinlaisen kokonaiskatsauksen (ainakin kirjailijan mielestä) 50 tärkeimmästä suomalaisesta taistelusta. Onneksi kirja on ohut (150 sivua) joten tuohon selailuun ei suuresti aikaa haaskaudu.

Arvomerkki: Pronssinen ampumamerkki

perjantai 4. syyskuuta 2015

Kirja: Adrian Goldsworthy: Caesar - ISBN 978-951-20-9822-4

Lukaisin lomalla ollessani Goldsworthyn massiivisen Caesar -teoksen (624 sivua). Kyseessä on dokumenttikirja Gaius Julius Caesarin elämänvaiheista ja lopulta kuolemasta salamurhan uhrina. Täytyy todeta että oli harvinaisen hyvin kirjoitettu teos: vaikka kyseessä on tosiasioihin pohjautuvaa kerrontaa ilman ylimääräisiä värityksiä ja keksittyjä sivuhahmoja, kirja pysyi kädessä suurin piirtein yhtä kyytiä luettuna. Tässä kohtaa kirja eroaa suuresti esim. Conn Igguldenin "Keisari" -sarjasta ja täytyy melkeinpä todeta että edukseen. Ehkäpä totuus on tarua ihmeellisempää ainakin tässä tapauksessa.

Caesarin elämänkaari on ollut todella huima ja dramaattinen: nuorena miehenä hänen piti paeta Roomasta henkensä kaupalla ja viisikymppisenä hän sitten hallitsikin koko Rooman imperiumia itsevaltiaana ja oli siinä välissä ensinnäkin laajentanut sitä koko Gallialla (poislukien se yksi Asterixin kylä...) ja toisaalta ottanut itselleen sisällissodassa. Nämä operaatiot tapahtuivat kolmella mantereella (Eurooppa, Aasia, Afrikka) ja hämmästyttävän nopealla aikataululla kun ottaa huomioon sen aikaiset kulkuvälineet. Lähtökohtana on ollut hänen persoonansa jossa on korostunut äärimmäinen määrätietoisuus, periksi antamattomuus ja energisyys. Kovasti olisi tarpeen itsellekin moiset ominaisuudet ettei niitä tarvitsisi kadehtien kirjoista lukea..

Kirjasta käy hyvin ilmi Rooman legioonien sotilaallinen ylivertaisuus vastustajiinsa nähden. Ennen muuta Rooman armeija osasi huollon jolloin se pystyi taistelemaan ja piirittämään vastustajia pitkiä ajanjaksoja joka taas ei ollut mahdollista paikallisottojen varassa oleville toimijoille. Toinen osaaminen oli pioneeritaito: roomalaiset rakensivat sillan Reinin yli ja purkivat sen lähes välittömästi pois vain osoittaakseen että moinen operaatio onnistuu! Normaalikäytäntönä legioonilla oli linnoittaa marssileiri ts. päivämarssin jälkeen rakennettiin joka ilta standardimallinen linnake yöpymistä varten ja sitten jatkettiin seuraavana aamuna matkaa. Rooman armeijan taistelukyky oli myös hämmästyttävä: kerrotaan että legioonalaiset pystyivät siirtymään samana päivänä 40 km pikamarssilla ja jatkamaan suoraan marssista taisteluun.

Puutteena kirjassa voisi mainita kirjan luonteesta sinällään johtuvan epätietoisuuden: Goldsworthy ei lähde arvailemaan asioita joista ei ole varmaa tietoa vaan toteaa vain tämän tiedon puuttumisen. Ja vaikka Caesar on tunnettu hahmo, kahdessa tuhannessa vuodessa aika moni asia on kadonnut historian havinaan. Tässä kohtaa Iggulden ja kumppanit ovat sekä vahvoilla että heikoilla: he voivat paikata aukot omilla sepitteillään mutta samaan aikaan noista sepitteistä pitää pystyä kehittämään kestävä tarinakokonaisuus joka limittyy oikeaan historiaan.

Suosittelen lukemista lämpimästi.

Arvomerkki: Hopeinen ampumamerkki

lauantai 22. elokuuta 2015

Kirja: Eino Pukkila: Taisteluhälytys (1961) _ ei ISBNnumeroa - Wsoy, Porvoo

Kommodori Eino Pukkila oli jatkosodassa Laivaston esikuntatehtävissä, myös operatiivisella puolella mm. panssarilaiva Väinämöisen komentajana. Hän on kirjoittanut kirjan jatkosodan Suomen laivaston käytöstä Itämerellä. Lisäksi hän kuvailee myös saksalaisten operaatioita samalla merellä niin Viron kuin Suomenkin rannikoilla.

Kirja kuvailee hyvin operaatioita noin taktisesti ja operatiivisesti. Mukana on myös taistelukuvauksia mm. panssarilaiva Ilmarisen uppoamisesta -41, josta hän kuuli jälkikäteen.
Taistelukuvaukset ovat varsin mainioita, sekä pienet henkilökohtaiset ja muille merimiehille sattuneet tapahtumat, jotka keventävät taktista kuvausta sopivasti.

Löysin kirjan sattumalta isän jäämistöistä. Muistan kyllä katselleeni kaikki kirjan kuvat pikku poikana, mutta enpä kirjaan ole aikaisemmin älynnyt tarttua lukekseni sen. No nyt tein sen, enkä kyllä kadu. Kirja on muuten sen verran vanha, ettei siitä löytynyt tuota sormenjälkeä, joksi voidaan sanoa ISBN-numeroa. Muutenkin se kirjaston hyllyssä ulkonäöksellisillä seikoilla voisi jäädä hyllyyn, kansi ei ole houkutteleva, eikä kirjapainossa kirjan leikkaus ole ihan onnistunut. Pitääkin tsekata, onko ko. kirjaa kirjastossa, ihan mielenkiinnosta.

 Kirja valottaa erittäin hyvin suomalaisten merisodan käyntiä. Se on kirjoitettu siten, että tälläinen maakrapukin sitä ymmärtää. Kokonaisuudessaan merisodasta tuli sellainen shakkipelimäinen kuva. Siirrot on suunniteltava tarkkaan laivojen nopeudet huomioiden (osa liikkuu kuin shakkipelin mokut ja torpedoveneitä voisi verrata jopa kunningattaren liikeisiin ja nopeuteen. Uhka-alueet eli shakit muodostuvat sitten merimiinoituksista, jotka rajaavat rajusti liikkumista merellä). Tietysti maarintamallakin pitää siirrot suunnitella huolella, mutta virheet voidaan maaston peitteisyydellä yms. tekijöillä hiukan korjailla. Tätä etua ei ole merellä.

Kirja antaa hyvän kuvauksen merimiinojen käytöstä, raivauksesta ja tehoista. Ymmärtääkseni tänä päivänä pidetään panssarilaiva Ilmarisen uppoamista sortumisena merimiinaan, jonka se oli ikäänkuin raivannut. Miina tarttui raivaajaan, eikä leikkautunut, vaan käännöksessä iskikin laivaan tunnetuin seurauksin.
Suomalainen merikalusto oli vanhaa sodan alusta, mutta taitavissa käsissä laivasto toimikin hyvin niin suojaamassa kauppalaivastoa, tukemassa maarintamia niin saarissa kuin rannikollakin. Puhumattakaan torjuntatehtävistä, joilla taas aiheuttettiin venäläisille murheita. Suomen ja Saksan laivastot yhdessä miinoituksilla pystyivät mm pitämään venäläiset sukellusveneet lähes kaksi vuotta Itämeren pohjukassa ennenkuin Saksan rintama Baltian suunnalla petti.

Suosittelen luettavaksi, koska kirja antaa siis hyvän kuvaun merisodankäynnistä varsin "tukkoisella" merellä, jota rajaa miinojen lisäksi saaret ja matalat vedet. Ihan tästä kuriositeettina nouseekin pari ajatusta mieleen. Molemmat liittyvät naapuriimme Ruotsiin. Kun Ruotsissa etsittiin viimeksi vieraan vallan mahdollista sukellusvenettä, Suomessa todettiin, että meitä suojaa matala saaristomeri - jaa, kirja antaa toisenlaisen kuvan - ja perustuu muuten ihan konkreettiseen kokemukseen. Toinen ajatus tai tieto liittykin Ruotsiin ja miinoihin. Ruotsikin suojasi sodan aikana omaa merenkäyntiään miinoilla ja saattueilla. Ilmeisesti sukellusveneistä ei pysty näkemään kauppalaivojen tunnuksia, koskapa mm. ruotsalaisia kauppalaivoja meni meren pohjaan mm. torpedoin. Kuka ne upotti onkin sitten toinen juttu...

Suosittelen ja ehdotan vähintäänkin seuraavaa merkkiä:

Arvomerkki: Hopeinen ampumamerkki

Willie Rokan täydennys: löysin kuvan Eino Pukkilasta Sa-kuvasta:


Alla kuva Väinämöisestä ampumassa järeillä tykeillään:


Molemmissa siis lähde Sa-kuva.



lauantai 15. elokuuta 2015

Elokuva: Yhdeksäs komppania (2005)

Yhdeksäs komppania kertoo neuvostoliittolaisista nuorista miehistä jotka lähetetään Afganistaniin pelastamaan se Imperialistisilta valloittajilta vuonna 1988. Eli neukkuaikaa vielä eletään mutta Afganistanhan on ajankohtainen edelleen. Tällä hetkellä siellä häärivät amerikkalaiset pelastamassa Afganistania ties miltä..

Ei suju neukuiltakaan vuoristosota ainakaan tämän elokuvan mukaan. Kyseinen 9. komppania unohdetaan kukkulan huipulle suojaamaan kolonnaa jota ei koskaan tule koska Neuvostoliitto on hajoamassa ja vetäytyy Afganistanista. Näille hepuille tästä ei vain muisteta kertoa joten he joutuvat taistelemaan koko mujahideen-porukkaa vastaan.

Tässä(kin) teoksessa (vrt. Citadel) on havaittavissa selkeää kritiikkiä Neuvostoajan toimintaa, yhteiskuntaa ja armeijaa kohtaan. Jostain syystä Puna-armeijan johtamis- ja kouluttamismenetelmä näyttäisi pohjautuvan ankaraan simputukseen ja taitaa pohjautua siihen edelleenkin. Ainahan sitä sanotaan että "hiki säästää verta" mutta säästääköhän veri verta jos sitä omien nenästä nyrkillä kaivetaan?

Tarinan loppukohtaus on kuin suoraan Rambo XX:n klassisesta "I love this country" -kohtauksesta. Rivien välistä on luettavissa että vaikka neukkusysteemi oli syvältä niin ei nyky-Venäjäkään mitään herkkua ole..

Erikoisefekteissä itänaapuri häviää taas ameriikantuotannoille. Räjähdyksiä ja pauketta on kyllä vähintään riittävästi mutta joku amatöörimäisyys silti efektipuolelta paistaa läpi. Samoin joukkokohtauksien kuvaus on paikoitellen lähes myötähäpeää aiheuttavaa: afgaanisissit tassuttelevat tohveleissaan läpi kivisen aukion ja samaa kohtausta sitten pyöritellään pari kolme kertaa uudelleen.

En kannusta lainkaan tämän elokuvan katseluun. Saman ajan voi käyttää lähes mihinkä tahansa muuhun toimintaan jos ei nyt ihan imurointia ja tiskausta lasketa. Laittaisin korvaushakemuksen menetetystä ajasta menemään jonnekin kun vain tietäisin minne.

Arvomerkki: Pronssinen ampumamerkki Alennettu 6.1.2016 harkinnan jälkeen: "Kolmas palkinto - ei mitään"

tiistai 11. elokuuta 2015

Matkailua: Varanginkierros moottoripyörällä

Aloitanpa tässä kokeeksi suurimääräisen lukijaporukan kiinnostukseksi uuden blogisisällön eli matkakertomukset. Tarkoituksena ei ole tarinoida mistään viininmaisteluretkistä vaan enemmän tai vähemmän kypsäheppumaisista matkoista esim. ajoneuvon, olosuhteiden, aktiviteettien tai kohteen osalta.

Ensimmäinen teos kertoo moottoripyörämatkasta Saariselkä-Näätämö-Norja-Utsjoki-Saariselkä. Ajoreitti ilmenee oheisesta kartasta. Lenkin pituus on Google Mapsin perusteella 627 km ja ajelin sen elokuisena lauantaina. Aikaa meni pysähdyksineen suurinpiirtein tuo 8 tuntia.

Suomen puolella ajoreitti Näätämöön on m-pyöräilijälle varsin mielenkiintoinen. Nelostie on samanlainen halki Suomen ja erityishuomiota on kiinnitettävä lähinnä poroihin joita oli runsaasti tien poskessa seisoksimassa. Tuorepakattu poronkäristys on sikäli kätevä otus että se tyytyy seisoksimaan eikä säntäile tielle niinkuin isoserkkunsa hirvi. Näin ollen kevyt kaasukäden kevennys riittää ennakointiin.

Kaamanen - Näätämö -pätkä sen sijaan on hyvinkin mielenkiintoinen. Tie on hyväkuntoinen ja sopivan mutkainen. Rajoitus on ilmeisesti yleisrajoitus 80 km/h koska mitään merkkejä ei näkynyt mutta yleisesti siinä toistasataa ajettiin ja hyvin sujui jatkuvasta tihku- tai rankemmasta sateesta huolimatta.

Norjan puolelle siirryttäessä voi todeta että norjalaisilla on kaikki paremmin kuin suomalaisilla paitsi tiet: vesisade loppui raja-asemalle alkaekseen taas Utsjoella ja maisemat Varanginvuonon varrella ovat kertaluokkaa hienommat kuin Suomessa. Mielenkiintoinen pistäytyminen oli Pykeija eli ns. Pikku-Suomi: suomalaissyntyisten norjalaisten asuttama kalastuskylä keskellä ei mitään ja syrjässä kaikesta. Päätieltä E6 piti poiketa parikymmentä kilometriä kinttupolkutasoista, kuitenkin asvalttipintaista tietä ao. kylään. Näkemisen arvoinen paikka sinällään ja tuo mutka kannatti tehdä.

Mutta tuo teiden kunto Norjassa kummastutti kyllä! Päällysteet on luokattomassa kunnossa vaikka tyypeillä on rahaa kuin roskaa ja öljyäkin siihen asvaltintekoon löytyy oman meren pohjasta. Mitä nuukuutta liekään kun noillakin seuduilla näytti pysyvästi asuvan väkeä ja raskaampaakin liikennettä riitti.

Pykeijasta ajelin Tena brun kautta Utsjoelle Tenon norjanpuoleista rantaa. Tarkoitus oli alunperin mennä Nuorgamin kautta mutta missasin risteyksen kun ei siellä mitään opastusta Nuorgamiin ollut. Olisi pitänyt hoksata mennä Polmak -nimiseen norjalaiskylään mutta ei leikannut. Tajusin virheeni kyllä kun ajoin Tenon yli mutta en viitsinyt enää kääntyä takaisin.

Utsjoelta ajelinkin sitten taas nelostietä tai virallisemmin E75 Inariin, Ivaloon ja Saariselälle. Pistäydyin vielä Ivalon pohjoispuolella Sovintovaaran huipulla jossa on näköalapaikka ja "museo". Uteliaisuuttani kävin kun olen useita kertoja ohi ajanut ja aina opastekylttiin huomiota kiinnittänyt. Sisäänpääsymaksu 6€ tuntui vähän tarpeettomalta ja ylimitoitetulta mutta näkymä Inarijärvelle oli kyllä sen arvoinen:

Inarijärvi Sovintovaara

Noissa "Lapinlisä" -tyyppisissä maksuissa on syytä huomata että paikalliset joutuvat repimään elantonsa aika lyhyellä aikajänteellä ja kausittain pienistä turistivirroista. Sikäli on ymmärrettävissä ylihinnoittelulta tuntuva rahastus.

Pienistä turistivirroista puheenollen Saariselkäkin oli käytännössä autio vaikka periaatteessa Suomessa piti olla vielä lomakausi menossa. Lieköhän lama masentanut turistit vai sää mutta kaikki  olivat jääneet kotiin.

Onnistunut kiertoajelu oli kyseessä vaikka sade Suomen puolella lannistikin tunnelmaa. Annetaan tällekin arvio:

Arvomerkki: Hopeinen ampumamerkki.


torstai 30. heinäkuuta 2015

Elokuva: Max Manus (2008)

Törmäsin Netflixissä tähän norjalaiseen sotaelokuvaan. Siltä suunnalta ei sotafilmejä ole tullut aiemmin katsottua mutta tämän silmäilin läpi.

Elokuva kertoo tositarinaa norjalaisen vastarintaliikkeen sankarista Max Manuksesta, joka toimi vastarintaliikkeessä sodan aikana saksalaisten miehittäessä Norjaa. Elokuva on huolella tehty ja näyttävästi lavastettu. Näytteleminen on hieman pökkelön oloista mutta enpä oikein osaa sanoa onko ongelma osaamisessa vai vain siinä että leffa ei ole amerikkalainen joka näkyy kielessä, tempossa, musiikissa, toimintakohtauksissa jne.

Saksalaiset ovat taas tämänkin tarinan roistoja. Pitäisi perehtyä historiaan sen verran että minkä verran Norjassa harrastettiin "germanismia". Saksalaisten eräs ongelma viime sodan aikana oli liian suuri valloitettujen alueiden pinta-ala: esim. Norjaa valvomaan tarvittiin suuri määrä sotilaita joille olisi ollut käyttöä aktiivisemmillakin rintamilla. Todennäköisesti he ainakin osittain tästä syystä ajautuivat tuohon germanismiin eli mm. siviiliväestöön kohdisttuihin kohtuuttomin ankariin rankaisutoimiin ja kostoihin vastarintaliikkeen iskujen jälkeen. Samaahan he tekivät mm. Tsekkoslovakiassa ja Italiassa.

Manus oli talvisodan aikaan vapaaehtoisena Suomessa Sallan suunnalla taistelemassa venäläisiä vastaan. Myöhemmässä vaiheessahan Suomi ja Saksa olivat "kanssasotijoita" jonka voisi kuvitella aiheuttaneen hieman hämmennystä norjalaisissa vapaaehtoisissa. No, ehkäpä Suomi ja natsi-Saksa osattiin kuitenkin tunnistaa eri ryhmiin kuuluvuksi.

Tarinan lopputekstien mukaan Manus kärsi loppuelämänsä alkoholismista ja psyykkisistä ongelmista. Ei liene ainoa sodankokenut jolle niin käy.. Vastarintaliikkeen sota on vielä hyvin vaarallista hommaa kun vihollinen on koko ajan lähiympäristössä, tekee ratsioita ja soluttaa kätyreitä organisaatioon. Eipä käy kateeksi; Manus itsekin sanoo eräässä kohtauksessa haluavansa mieluummin olla Suomessa sotimassa "koska siellä katsotaan vihollista silmiin".

Kelvollinen elokuva ja kannattaa kulttuurihistoriallisena genrenä katsoa läpi.

Arvomerkki: Hopeinen ampumamerkki.

Edit: linkki elokuvaan Netflixissä löytyy tästä.

maanantai 27. heinäkuuta 2015

Talousviskien MM-kisat

Talousviskien (litrahinta alle 50€) vertailussa seulottiin voittajat skotlantilaisista, irlantilaisista ja uuden mantereen edustajista. Loppuotteluun pääsivät Famous Grouse (Skotlanti), Tullamore D.E.W (Irlanti) ja Black Velvet (USA).

Kilpailupaikan setup näkyy alla olevassa kuvassa:


Testi tehtiin perinteiseen tapaan kaksoissokkotestinä, kalibrointijuomana käytettiin vettä ja lopuksi verrokkina kotimaista Teerenpeliä joka on kertaluokkaa hintavampaa kuin vertaillut talousviskit.

Tulokset olivat ainakin kirjoittaneen mielestä hieman yllättävät:

  1. Voittaja: Black Velvet
  2. sija: Tullamore D.E.W
  3. sija: Famous Grouse
Rajavartija sai Famous Grousen omassa pisteytyksessään ykköseksi (jatka siis ao. aineen ostamista) mutta Willien hyljeksinnän vuoksi se tipahtikin kokonaisarvioinnissa kolmoseksi.

Seuraavanlaisia kommentteja kuultiin:
  • Tasapaksu (BV)
  • Jokin tunkkainen maku (FG)
  • Terävä jälkimaku (TD)
  • Amerikkalaista paskaa (BV)
Eli kovin imartelevia eivät arvioinnit olleet... Talousviskit on nyt joka tapauksessa arvioitu maailmanlaajuisesti. Pitänee vaihtaa juomalajia tai hintaluokkaa.